Precies 17 jaar geleden: bandenfiasco in Indianapolis
De Grand Prix van de Verenigde Staten in 2005 was een farce met maar zes auto's aan de start. Dit kwam nadat Michelin-teams zich terugtrokken door bandenproblemen.
GPToday.net blikt terug op een van de meest zwarte bladzijdes uit de F1-historie.
Falend rubber
Bij de vrije training knalde Ralf Schumacher in zijn Toyota met 300 km/u keihard in de betonnen muur bij het opkomen rechte stuk. De impact was dusdanig groot voor Schumacher dat hij vervangen moest worden door Ricardo Zonta.
Na onderzoek over de crash kwam naar voren dat het Michelin-rubber uit elkaar plofte. De Fransen maakten zich zorgen dat er meer klapbanden zouden volgen en beweerden zelfs dat de banden het maar 10 ronden zouden volhouden ls de laatste kombocht volgas werd genomen.
Door deze situatie werd er bom gelegd onder de Grand Prix, want no way dat de Michelin-teams het risico namen om te racen met meer ernstige ongelukken op de loer.
Extra chicane
De bandenfirma kwam met het idee om een extra chicane in te bouwen bij bocht 12/13 om de snelheid eruit te halen. Hierdoor zou het rubber van Michelin minder onder druk staan en de kans op ongevallen reduceren.
De autosportbond wilde geen chicane inbouwen aangezien het circuit op deze manier niet goedgekeurd was. Ook de manier hoe Michelin zich opstelde in de meetings schoten in het verkeerde keelgat bij de FIA en F1-rechtenhouder Bernie Ecclestone.