Tuning & More De leukste Tuning(news)community

Setup is het verschil tussen winst en verlies

Aan de buitenkant zien alle Formule 2-wagens, op de liveries na, precies hetzelfde uit: gelijk chassis, dezelfde motoren en banden. In de Formule 2 maakt de coureur meer het verschil als in de Formule 1. Team en rijders proberen met de ideale setup de bolide in het juiste raamwerk te krijgen. Met de afstelling van zo’n nieuwe generatie Formule 2-bolide is veel winst te behalen. GPToday.net ging op onderzoek uit vanuit Spa-Franchorchamps en kreeg een kijkje in de keuken bij het F2-team van PREMA. Hieronder een overzicht van de belangrijkste basisopties van de de F2-bolide.

Vleugels

Aan de megagrote achtervleugel kan niks gedaan worden. Het is een standaardonderdeel, mede vanwege de DRS-functie. Anders dus dan in de koningsklasse. De voorvleugel daarentegen kan je wel aardig mee stoeien. Het aantal graden (hoe plat of hoe steil) bepaalt hoeveel downforce de voorkant creëert. Op Spa-Franchorchamps is dat een uitdaging door de vele snelle bochten en de lange rechte stukken. Je wilt geen sitting duck zijn op het rechte stuk, maar ook niet een schildpad in de bochten.

Toe

Toe beschrijft de hoek van de banden, gezien vanaf de bovenkant. Het is de statische stuurhoek van de banden met het stuur recht. Bij nul toe wijzen de banden beide recht naar voren. Wanneer de banden met toe-out worden afgesteld, bevindt de voorrand van de banden zich verder van de middellijn van de auto. Toe-in is wanneer beide banden zich dichter bij de auto bevindt. Bij de achterbanden zorgt het toe-in ervoor dat de auto stabieler wordt en de kans groter is dat er onderstuur ontstaat bij het verlaten van de bocht. Toe-out aan de achterkant doet het tegenovergestelde. Hierdoor is de kans groter dat een auto overstuurt bij het verlaten van een bocht. Te veel toe-in of toe-out veroorzaakt overmatige bandenslijtage en weerstand, waardoor de auto op de rechte stukken langzamer kan rijden.

Caster

Caster verandert de draaiashoek van de voorwielophanging. ‘Positieve’ caster kantelt het voorwiel meer naar voren en bevordert de snelheid rechtuit, maar kan het sturen zwaarder maken. Een ‘negatieve’ caster kantelt het voorwiel naar achteren en verbetert de respons in bochten, maar kan de snelheid verminderen. Het afstemmen van het stuurwiel is een afweging tussen die stabiliteit en meer gevoel van grip van de voorband via het stuur. Te veel positieve caster zal het lichte gevoel in het stuur wegnemen wanneer de voorkant van de auto de grip aan de voorkant of onderstuur begint te verliezen.

Veren en dempers

Your email is never shared.
Required fields are marked *




*