Le Mans Preview: Goed gevulde Hypercar-klasse moet spanning terugbrengen aan front
Andre Lagache en Rene Leonard waren 100 jaar geleden de allereerste winnaars van de Grand Prix d'Endurance de 24 Heures.
Precies een eeuw verder start vandaag de 91ste editie van deze fameuze endurancewedstrijd op Circuit de la Sarthe en het belooft een speciale te worden met een deelnemersveld om van te smullen.
GPToday.net blikt vooruit op dit racespektakel die zaterdagmiddag begint om 16:00 uur Nederlandse tijd.
Hyper Hyper!
Op het wedformuliertje was een winst voor Toyota een zekerheidje in de afgelopen jaren. Anno nu is dat anders met de intrede van de Hypercars. Grote autosportmerken hebben sindsdien weer oor naar een avontuur in de beroemdse 24-uursrace ter wereld. Porsche, Ferrari, Vanwell, Cadillac en Peugot voegden zich bij Toyota en de privateers van Glickenhaus in de snelste klasse. Alpine is in 2023 de bekendste afwezige, maar is weer terug in 2024.
BoP
Balance of Performance is om het speelveld eerlijker te maken tussen de Hypercars (Le Mans Hyper en Le Mans Hyper Daytona). Ferrari en Toyota krijgen de meeste extra ballast van 36 en 24 kilogram. De BoP wijkt tijdens dit weekend af van eerdere enduranceraces die vallen onder het World Endurance Championship. Volgens de wedstrijdleiders was het verschil hoger uitgevallen en was deze eenzijdige correctie nodig.