Tuning & More De leukste Tuning(news)community

Hugo heeft het gehaald, rust terug bij het team

De 520 is binnen! Samen met Jo Adua is Hugo Duisters met zijn bemanning vannacht rond 3 uur (lokale tijd) in het bivak gearriveerd. Een uitzonderlijke prestatie na alle tegenslag in de vijfde etappe waarna ze maar enkele uren hebben kunnen slapen. Voor de start van de etappe naar Arica zag Hugo het nog somber in, maar de monteurs hadden de wagen weer wedstrijdklaar gemaakt en Hugo begon er weer in te geloven. “En het telefoontje vanuit Nederland van Jan de Rooy heeft het laatste zetje gegeven”, zei een uitgeputte maar lachende Hugo Duisters. “Gewoon doorgaan, dat hebben we toch altijd gedaan”, waren de woorden van DAKAR legende Jan de Rooy. Hugo; ”ik ben blij dat ik doorgegaan ben, maar ik had het niet gered zonder de hulp van Yvo Geusens en Marcel van Melis. Zij waren vandaag echt geweldig!” Ook de hulp van Gerard de Rooy moet vermeld worden. Vanuit Nederland blijft hij continu op de hoogte en houdt hij veelvuldig contact. Zijn enthousiasme, bemoedigende woorden en vechtlust worden zeer gewaardeerd. Hopelijk gaat het de komende week goed met zijn rug en kan hij rond de finish aansluiten bij zijn team. Succes Gerard en hopelijk tot snel!

Duisters ging in het eerste deel van de zesde proef als een speer. Op CP1 klokte hij de zevende tijd, op CP2 de negende tijd. ,,Het was een voordeel dat we als laatste gestart zijn,’’ constateerde Duisters. ,,We hadden bijna geen stof meer; iedereen was al weg.’’ Gaandeweg, doordat het zo lekker ging, kreeg hij weer vertrouwen in de auto en zichzelf. ,,Achteraf ben ik blij dat we toch gegaan zijn. Ik heb wel een knop moeten omzetten, want ik was zelf helemaal leeg. Ik zag het echt niet meer zitten. Na 24 uur zonder slaap en amper eten werkt je hoofd toch anders dan anders. Ik heb niet eens gevoeld dat er een veerblad kapot was, terwijl ik dat gewoonlijk direct merk. Simpele oplossingen zie je niet meer. Daardoor hebben we anderhalf uur liggen dolen in de duinen. Dat kostte wel wat tijd, maar dat geeft uiteindelijk niet. Daarna hebben we Jo Adua, voor wie we service doen, nog geholpen. Het waren twee lange, zware dagen, vooral mentaal, maar ik ben blij dat we er nog – of weer – zijn.’’
Duisters en zijn bemanning, navigator Yvo Geusens en monteur Marcel van Melis konden na aankomst in Arica, om drie uur ’s nachts, eindelijk slapen, eten, douchen en bijkomen. En dan ziet de wereld er ineens heel anders uit.
Ook Pep Vila kon even goed bijtanken. De Spanjaard rijdt stabiel rond de achtste plaats. Iedere dag komt hij zuchtend en steunend binnen: ,,Oef, dat was pittig.’’ Maar zo gauw hij zich realiseert dat hij steevast in de top 10 rijdt, is het ergste er al weer af.
Over de eerste week is Vila tevreden. ,,De truck is fantastisch. Heel spannende momenten hebben we eigenlijk nog niet gehad. Er is zoveel gebeurd met andere vrachtwagens; dat beschouw ik als een waarschuwing. En die neem ik ter harte. Misschien zou ik wel harder kunnen rijden, maar ik riskeer het niet. Ik wil gewoon veilig finishen en als we zo kunnen doorgaan als in de eerste week, gaat dat ook lukken. Zeker met de backup van Hugo. Ik ben zo blij dat hij er bij is. Die man is goud waard.’’

De goede prestatie van Hugo en ook het finishen van Jo Adua met zijn mannen heeft het team weer een enorme boost energie gegeven. De monteurs hebben allemaal wat kunnen slapen, zodat er vanochtend direct gestart kon worden met de trucks. De IVECO van Pep is bijna klaar, gisterenavond is daar het meeste al aan gedaan. Aan de trucks van Hugo en Jo moet veel gebeuren, maar dat moet op de rustdag allemaal goed te doen zijn. Kortom een mooie dag in het zonovergoten Arica in het noorden van Chili. Later meer vanuit het bivak!

De special van de zevende etappe, van Arica naar Antofagasta, is met ongeveer 200 kilometer ingekort. Oorspronkelijk zou de etappe bestaan uit twee proeven met een geneutraliseerde zone ertussen. Het tweede deel is geschrapt, waardoor er 252 kilometer meetellend voor het klassement overblijft. De organisatie heeft daartoe besloten omdat een deel van de tweede proef over een parkoers met veel fesh fesh gaat wat al eerder door met name de trucks kapot is gereden.

Your email is never shared.
Required fields are marked *




*