Hugo heeft het gehaald, rust terug bij het team
De 520 is binnen! Samen met Jo Adua is Hugo Duisters met zijn bemanning vannacht rond 3 uur (lokale tijd) in het bivak gearriveerd. Een uitzonderlijke prestatie na alle tegenslag in de vijfde etappe waarna ze maar enkele uren hebben kunnen slapen. Voor de start van de etappe naar Arica zag Hugo het nog somber in, maar de monteurs hadden de wagen weer wedstrijdklaar gemaakt en Hugo begon er weer in te geloven. “En het telefoontje vanuit Nederland van Jan de Rooy heeft het laatste zetje gegeven”, zei een uitgeputte maar lachende Hugo Duisters. “Gewoon doorgaan, dat hebben we toch altijd gedaan”, waren de woorden van DAKAR legende Jan de Rooy. Hugo; ”ik ben blij dat ik doorgegaan ben, maar ik had het niet gered zonder de hulp van Yvo Geusens en Marcel van Melis. Zij waren vandaag echt geweldig!” Ook de hulp van Gerard de Rooy moet vermeld worden. Vanuit Nederland blijft hij continu op de hoogte en houdt hij veelvuldig contact. Zijn enthousiasme, bemoedigende woorden en vechtlust worden zeer gewaardeerd. Hopelijk gaat het de komende week goed met zijn rug en kan hij rond de finish aansluiten bij zijn team. Succes Gerard en hopelijk tot snel!
De goede prestatie van Hugo en ook het finishen van Jo Adua met zijn mannen heeft het team weer een enorme boost energie gegeven. De monteurs hebben allemaal wat kunnen slapen, zodat er vanochtend direct gestart kon worden met de trucks. De IVECO van Pep is bijna klaar, gisterenavond is daar het meeste al aan gedaan. Aan de trucks van Hugo en Jo moet veel gebeuren, maar dat moet op de rustdag allemaal goed te doen zijn. Kortom een mooie dag in het zonovergoten Arica in het noorden van Chili. Later meer vanuit het bivak!
De special van de zevende etappe, van Arica naar Antofagasta, is met ongeveer 200 kilometer ingekort. Oorspronkelijk zou de etappe bestaan uit twee proeven met een geneutraliseerde zone ertussen. Het tweede deel is geschrapt, waardoor er 252 kilometer meetellend voor het klassement overblijft. De organisatie heeft daartoe besloten omdat een deel van de tweede proef over een parkoers met veel fesh fesh gaat wat al eerder door met name de trucks kapot is gereden.