Hugo en Jo snakken naar de rustdag
Eindelijk tegen 3 uur vannacht komen Hugo Duisters en Jo Adua het bivak binnen gereden. Ze hadden gezamenlijk de special gereden en waren om iets na middernacht over de finishlijn gereden. Daarna volgde echter nog 265 kilometer verbinding tot aan Arica.
Hugo was gisteren gestart met gemengde gevoelens, “Mijn truck is niet in top conditie door de problemen uit de 5e special en zelf zit ik er ook redelijk doorheen.” Dat waren de woorden waarmee hij het bivak verliet. Gelukkig na de eerste korte testrit had hij het vertrouwen alweer snel terug.
Vroeg in het begin van de special had Jo Adua problemen met het ophanglager van zijn aandrijfas, daarbij heeft Hugo geholpen. Even later liepen er nog 2 banden bij Jo Adua af. Natuurlijk was ook bij dit voorval Hugo niet te beroerd om zijn helpende hand te bieden maar ook dit koste wederom veel tijd. Pas na 23:00 uur kwamen ze voorbij CP4, daar stond de 6×6 servicetruck te wachten voor eventuele problemen, maar zowel Jo als Hugo reden direct door. Na afloop zij Hugo, “het was een normale piste, wel met veel fech fech en geulen, dus daar hebben we het rustig aan gedaan. Omdat we kosten wat kost de rustdag wilden halen.”
Pep was al op tijd binnen en had verder weinig problemen. ”We hebben het bewust rustig aan gedaan omdat we niet voor 100% zeker wisten of Hugo wel zou starten en dan geen back-up meer zouden hebben. Gelukkig is hij nu binnen en kunnen er voor de 2e week weer vol tegenaan.” Aldus een nog fit ogende Pep Vila.
In de uitslag van de 6e etappe staat Pep nu op een 8e plaats op 1:43:13 uur van de winnaar Ales Loprais die de special in 6:00:37 uur wist af te leggen en voor het eerst sinds lange tijd de hegemonie van de KAMAZ rijders wist te doorbreken. Hugo eindigde uiteindelijk als 21e vrachtwagen op 5:22:30 uur van de winnaar. Jo Adua, die ‘s morgens al veel eerder van start was gegaan kwam als 23e over de eindstreep met een achterstand van 7:15:47 uur.
Gelukkig is het nu de rustdag en kan alles worden opgeknapt. Tevens gaan we kijken waar er eventueel preventief onderdelen kunnen worden vervangen. Als we het goed voor elkaar krijgen dan staan zondag mens en machine wederom fris en in 100% topconditie aan de start voor de volgende lange special.
Wordt vervolgd……